Искаш да стигнеш до върха на работното място. Искаш началниците да те имат за скъп и надежден служител. Искаш да си обожаван от подчинените си. Решението идва с развитието на твоите комуникативни умения – те ще ти помогнат да разгърнеш своя истински потенциал. Ето няколко съвета за това:
- Слушай активно (и обръщай внимание) слушай – чувай – разбирай
Да слушаш изисква повече от това да не говориш, докато друг говори. Помисли дали наистина слушаш, когато другите говорят. Често бъркаме „слушането“ с „пазенето на тишина“, но това, че не говорим докато другите говорят не означава, че слушаме. Научи се да изключваш вътрешния си диалог и се настрой на вълните на това, което другите говорят. Например, можеш да повтаряш това, което си чул – по този начин ще знаеш, че си обърнал внимание на това за което се говори, а и другите ще видят, че проявяваш интерес към темата.
2. Съдействай, не диктувай
Лекциите, монолозите, несвързаното говорене нямат нищо общо с бизнес комуникацията. Ако ти се случи да говориш повече от няколко минути (освен в случаите, в които изнасяш презентация или водиш демонстрация), спри. Кажи нещата с прости думи и дай възможност на другите да предложат мнения по въпроса. Комуникацията представлява даване и получване на информация – не нареждай на другите как нещата трябва да са или как ти мислиш, че трябва да са.
3. Обърни внимание на това как прекарваш свободното си време.
Вероятно си задаваш въпроса „Какво общо има бизнес комуникацията с предаванията, които гледам, нещата, които чета и хобитата, които имам?“ Има два отговора на този въпрос: първо, тези неща те въвеждат в нови перспективи и важни събития, които се случват в момента, а това ти помага да повишиш своя бизнес интелект. Хората, които прекарват по час на ден в гледане на реалити програми, не са в ъстояние да водят бизнес разговор, за разлика от тези, които четат бизнес списания и статии или конктактуват с успешни бизнес ментори в свободното си време. Второ, ако се занимаваш с интелектуална дейност в свободното си време, ще се докоснеш до огромен брой полезни идеи и прозрения, но не и ако гледаш или четеш по-малко материали, свърани с бизнеса и полето, в което се реализираш.
4. Не отлагай чувствителните теми и въпроси.
Да оставиш една ситуация да се нагнети и да започне да мерише на гнило е сигурна рецепта за разпад в комуникациите. Много по-лесно, ефективно и професионално е да назовеш проблема в момента, в който се появи, докато е още малък, отколкто да чакаш да се превърне в огромно чудовище. В повечето време една бърза и директна дискусия може да разреши междуличностни или професионалнли проблеми, без да има негативен ефект върху отношенията.
5. Научи се да имаш добра памет за хората и я използвай.
Отдели време и енергия да запомниш дребни, но важни, неща от живота на твоите колеги. Това ще ти се изплати добре. Например, сещай се дали Ваня е активна сутрин, или е по-добре да говориш с нея за даден проблем в следобеда. Дали да не грабнеш закуска за Борис, докато си купуваш баница, или той закусва мюсли? В кой ден Мария води детето си на ортодонт? Ако тези детайли ти изглеждат незначителни, знай, че хората са важни. Ако помниш детайли от личния живот на твоите колеги, това показва, че те е грижа за тях отвъд работата. Това подхранва по-дълбоки и изпълнени със значение отношения, които лесно могат да прелеят в добри бизнес отношения.